Kütyük helyett könyvek: így nevelj olvasókat!

Olvasóvá nevelni már magzati korban elkezdjük/kezdhetjük a gyermeket, mondókák, dalocskák mondásával, éneklésével; de mesét is olvashatunk, miközben óvó anyai öleléssel, pocaksimogatással nyugtatjuk méhünk gyümölcsét.

Csecsemőkorban aztán jöhetnek a kontrasztos könyvek, fürdős-, rágókás könyvecskék, és ahogy cseperedik a gyermek előkerülhetnek a lapozók, leporellók és lépésről-lépésre eljuthatunk az önálló olvasás megalapozásáig, az ifjúsági irodalomig (és így tovább…). Szerencsére már minden életkor számára bőven van miből válogatni a könyvpiacon.

De mégis mit tehetsz, ha biztosra akarsz menni a “könyvmolynak nevelésben”?

  1. Az életkori sajátosságokat vedd figyelembe!

A gyermek életkorának/érdeklődésének megfelelő könyveket adj a kezébe. Ha úgy látod, hogy egy könyv még nem működik, tedd félre, hagyj neki időt, később újra megpróbálkozhatsz vele.

  1. Légy türelmes és kitartó!

Bizony nem minden gyermek fog az ölünkbe ülve, csendben végighallgatni egy mesét. Ne add fel! Attól, hogy eljátszik közben, a nap minden percében rád van hangolva az összes antennájával. Biztos te is tapasztaltad, vagy hallottad már ismerőstől, hogy amikor látszólag nincs jelen a gyerkőc, játszik a szobájában például és a szülő a szomszéd szobában valaki mással beszélget, mégis mindent “meghall” a gyermek, sokszor azt is amit nem kéne… ☺️ Ez azért van, mert érzi magát annyira biztonságban, hogy elmegy, játszik, nem feltétlenül kell már hozzá anya jelenléte, de a láthatatlan kapcsolat, minden idegszála, rezgése hozzáköti. (“A füleivel lokátorozik” szokta egy ismerősöm mondani.) Ugyanez a figyelem akkor is jelen van tehát, mikor te mesét olvasol neki, ő pedig félrevonul játszani.

Akkor is légy kitartó, ha mesélés közben folyamatosan közbeszól. Ez nem azt jelenti, hogy nem szereti, hogy olvasol neki. Lehet éppen nem érdekli, amiről szó van, de a kapcsolódás, amit a meseolvasással teremtesz egy biztonságos, meghitt közeg neki, amit élvez. Mert jelen vagy. És ha jobban belegondolunk nem is olyan baj, ha ezt a könyvolvasáshoz köti…

  1. Mutass példát!

Ebből az is következik, hogy nekünk felnőtteknek is igyekeznünk kell jó példát mutatni. A 21. század elengedhetetlen kellékei már a digitális eszközök (okostelefon/laptop/tv), nincs baj, ha használod. De otthon tarts egy egészséges korlátot a használatukban, és bizony, ha néha előveszel egy könyvet és nekiállsz olvasni, a gyerek a példád hatására is kedvet kaphat az olvasáshoz. Kezdetektől fogva utánzással tanulnak: ha állandóan nyomkodod a telefonod, az lesz számára érdekes, izgalmas; viszont ha látja, hogy olvasol, megalapozhatod egy következő könyvmoly jövőjét. (Azt sem utolsó szempont, hogy rád is jótékony hatással lesz a képernyőidő csökkentése!)

  1. Légy következetes és tudatos!

A megfelelő napirend kialakítása már újszülött kortól elengedhetetlen eszköze a kiegyensúlyozott fejlődésnek. Ha a napirendbe belevesszük az olvasást, már egészen kicsi korban megszokják a könyvek jelenlétét. Például ha egy csecsemő megszokja, hogy fürdetés után jön a pelenkázás/öltözés, utána evés, aztán anya énekel egy altatódalt és utána alszom, akkor később is igényelni fogja azt; így az altatódal napirendi helyét később átveheti, vagy mellé bekerülhet az esti mese.

De napközben is, ha úgy alakítod a napirendet, hogy reggeli után elmentek egy kicsit a játszótérre, utána bent játszatok még ebédig és a játékidőben könyveket nézegettek, olvasol neki, ezt fogja megszokni és idővel már magától hozza majd a könyvet.

Jó példamutatással, tudatos és következetes napirenddel, hozzáállással viszont könnyedén kialakíthatunk egy egészséges egyensúlyt a gyermek fejlődése és a digitális – ingerekkel teli – világ között. Hogy aztán később, mikor már egyedül is tud olvasni, magától is sokat olvas-e majd, kiderül, de a lényeg, hogy te szülőként mindent megtettél, hogy közel hozd a gyerekedhez a könyvek csodálatos világát!

Pálfiné Fruzsi, háromgyermekes édesanya, pedagógus, @tul.az.operencian.olvasosarok lelkes könyvbloggere